Asiakaspalvelu on auki seuraavasti kesän aikana:
Viikko 22: arkisin klo 8-17
Viikot 23-24: ma-to klo 8-17, pe 9.6/16.6 klo. 8-16
Viikko 25: ma-ke klo 8-16, to 22.6 klo 8-15, suljettu juhannusaattona pe 23.6
Viikot 26-35: arkisin klo 8-16
Ma 4.9 eteenpäin: arkisin klo 8-17

Kundtjänst har öppet enligt följande under sommaren:
Vecka 22: vardagar kl. 8-17
Veckorna 23-24: må-to kl. 8-17, fre 9.6/16.6 kl. 8-16
Vecka 25: må-on kl. 8-16, to 22.6 8-15, stängt midsommarafton 23.6
Veckorna 26-35: vardagar 8-16
Må 4.9 framåt: vardagar 8-17

Our Customer Serice is open as follows during the summer:
Week 22: Weekdays 8-17
Weeks 23-24: Mon-Thu 8-17, Fri 9.6/16.6 8-16
Week 25: Mon-Wed 8-16 8-16, Thu 22.6 8-15, Closed on Midsummer Eve Fri 23.6
Weeks 26-35: Weekdays 8-16
Mon 4.9 onwards: weekdays 8-17

Saitko meiltä perintäkirjeen? Täältä löydät vastauksia yleisiin kysymyksiin.

Suomen Kuntaperintä ryhtyy ohjaamaan maksuvaatimuksen yhteydessä velallista avun piiriin

Suomen Kuntaperintä alkaa toimittaa maksuvaatimuksen yhteydessä tietoa talouden neuvontapalveluista, jotta velallinen saisi sujuvasti ja tarpeen mukaan apua velkojensa järjestelyyn. Kuntaperintä lähetti vuonna 2018 toisen vaiheen maksuvaatimuskirjeitä 135 000 kpl ja kyse on myös kuluvana vuonna isosta määrästä kirjeitä. Saatekirje sisältää tietoa oikeusaputoimiston, takuusäätiön ja Yritys-Suomen neuvontapalveluista sekä yhteiskunnallisten tahojen luottomahdollisuuksista. Ohjeistus laadittiin yhdessä Takuusäätiön kanssa. 

 Kuntien omistama Suomen Kuntaperintä Oy tuottaa kunnille ja kuntaorganisaatioille maksuvalvonnan ja perinnän palveluja. Kuntaperinnän toiminta on kasvanut viime vuosina, kun kunnat ovat halunneet siirtää perinnän toteuttamisen kotimaiselle ja kuntaomisteiselle yritykselle. 

 – Toki Kuntaperintä on tähänkin saakka pyrkinyt huomioimaan velallisten yksilölliset tilanteet ja vaikuttamaan kuntien kanssa siihen, että velallisen tilanne ei pahene, kertoo Suomen Kuntaperinnän liiketoimintajohtaja Christian Sjöstrand.  

Tällaisen ylimääräisen ohjeistuksen lähettäminen toisen maksuvaatimuksen yhteydessä on kuitenkin konkreettinen toimenpide, jolla pyrimme siihen, että velallinen toimii aktiivisesti ja saa nopeasti apua mahdollisiin velkaongelmiinsa, Sjöstrand jatkaa.  

 – Uskomme, että maksuvaatimuksen mukana tuleva konkreettinen tuloste edesauttaa asioiden hoitamisessa, sanoo Kuntaperinnän Sjöstrand. Googlettaminen ei aina auta taloudellisten järkevien vaihtoehtojen löytymisessä, jos googletuksen tuloksena saa pitkän listan pikavippiyhtiöiden mainoksia. 

 – Maksuvaatimukseen liitetty konkreettinen ohjaus on ehdottoman tärkeä. Maksuongelmissa oleva ihminen päätyy helposti ottamaan pikaluottoa. Nopea ja helppo ratkaisu on houkutteleva. Ihmisillä ei myöskään ole tietoa muista vaihtoehdoista. Yksikin kallis luoton voi johtaa velkakierteeseen tai syventää jo olemassa olevaa kierrettä. Ammattilaiset auttavat löytämään edullisempia vaihtoehtoja ja kestävämpiä ratkaisuja maksuongelmiin, sanoo Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha Pantzar. 

 Ylimääräisen kirjeen lähettäminen maksuvaatimuksen yhteydessä on pieni kustannus Kuntaperinnälle. Emme kuitenkaan ole laittamassa syntyvää kustannusta perintäpalveluiden hintoihin. Haluamme olla myötävaikuttamassa siihen, että Suomessa velkaongelmat lähtisivät laskuun.  

 

Lisätietoja antavat: 

Christian Sjöstrand, Suomen Kuntaperintä Oy, liiketoimintajohtaja, 050-599 7876, christian.sjostrand@sarastia.fi 

Juha Pantzar, Takuusäätiö, toimitusjohtaja, 050 313 0523, Juha.Pantzar@takuusaatio.fi