Tärkeitä vastauksia perintäasioiden hoitamiseen liittyen
Olen saanut maksumuistutuksen, vaikka en ole saanut alkuperäistä laskua. Miten toimin?
Pääsääntöisesti laskuttajalla, sekä perintätoimistolla, on oikeus luottaa siihen, että alkuperäinen lasku on mennyt perille, mikäli myös samaan osoitteeseen lähetetty maksumuistutus on tavoittanut vastaanottajan.
Jos lasku on hävinnyt postinkuljetuksessa, sillä ei ole vaikutusta velvollisuuteesi maksaa muistutuskulua.
Mikäli et ole saanut alkuperäistä laskua väärän osoitetiedon vuoksi, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi. Jos osoitteesi on muuttunut, ilmoita siitä alkuperäiselle laskuttajalle sekä Kuntaperintään. Muistathan, että sinulla on myös velvollisuus pitää yhteisösi kaupparekisteritiedot ajan tasalla.
En ole saanut maksumuistutusta alkuperäiseltä laskuttajalta
Useat julkisyhteisöt ovat ulkoistaneet erääntyneistä laskuistaan muistuttamisen perintäyhtiöille. Suomen Kuntaperintä Oy:n lähettämissä maksumuistutuksissa mainitaan
”Alla mainittu lasku on siirtynyt muistutuspalveluumme” eli käytännössä kunta tai muu alkuperäinen laskuttaja ei enää lähetä maksumuistutuksia itse, vaan maksumuistutukset lähetetään Kuntaperinnän muistutuspalvelusta.
Sain maksumuistutuksen digipostipalvelu Kivraan. Miten toimin?
Käytämme kuluttajille ilmaista digipostipalvelu Kivraa perinnän ensimmäisen vaiheen maksumuistutusten lähettämiseen, ja Kivra on yksi sähköisistä palvelukanavistamme. Voit maksaa lähettämämme maksumuistutuksen suoraan palvelun kautta pankkitililtäsi tai siirtää maksun tiedot verkkopankkiisi ja maksaa laskun verkkopankin kautta.
Haluamme tarjota Kivran vaihtoehdoksi, sillä sen avulla maksumuistutukset voidaan toimittaa perille nopeasti ja luotettavasti. Kivra mahdollistaa kuluttaja-asiakkaillemme maksujen hoitamisen sujuvasti sähköisissä kanavissa. Lue lisää Kivrasta ja ota palvelu käyttöön osoitteessa kivra.fi.
Olen maksanut laskun ennen kuin sain maksumuistutuksen. Miten toimin?
Mikäli lasku on maksettu myöhässä ja maksumuistutus on ehditty lähettää, tulee sinun maksaa myös viivästyskoron ja muistutuskulun osuus lähettämämme maksumuistutuksen tiedoilla.
Kannattaa kuitenkin varmistaa tiliotteelta tai verkkopankista, että maksu on maksettu oikealle tilille ja että siinä on käytetty oikeaa viitettä.
Olen maksanut maksumuistutuksen, nyt sain maksuvaatimuksen. Miten toimin?
Sillä, milloin saat maksuvaatimuksen, ei ole merkitystä perintäkulujen aiheellisuuteen.
Mikäli maksumuistutus on maksettu eräpäivän jälkeen ja maksuvaatimus on jo ehditty lähettää, ovat perintäkulut aiheelliset.
Miksi sama maksumuistutus / -vaatimus on lähetetty usealle vastaanottajalle?
Hyvän perintätavan mukaan perintäyhtiön on varmistettava, että kaikki yhteisvastuulliset saavat tiedon siitä, että laskua ei ole maksettu ja tämän vuoksi kirjeet lähetetään jokaiselle yhteisvastuulliselle. Riittää, että maksumuistutus tai -vaatimus maksetaan vain kerran.
Tyypillisiä esimerkkejä ovat päivähoitosaatavat, joista pääsääntöisesti vastaavat molemmat lapsen huoltajat yhdessä.
Yhteisvastuullisille osoitetuissa kirjeissämme mainitaan ”Kirje on lähetetty kaikille yhteisvastuullisille ja velka tulee maksaa vain kerran.”
Olen saanut maksumuistutuksen / -vaatimuksen; onko minulla nyt maksuhäiriömerkintä?
Maksumuistutuksista tai maksuvaatimuksista ei aiheudu maksuhäiriömerkintää luottotietoihin. Maksamalla kirjeen eräpäivään mennessä vältyt muilta seuraamuksilta.
En pysty maksamaan velkaani saamani kirjeen eräpäivänä. Voinko siirtää eräpäivää?
Eräpäivän siirrosta voidaan sopia useimmissa tapauksissa. Olethan yhteydessä Kuntaperinnän asiakaspalveluun mahdollisimman pian, mikäli maksun hoitaminen kokonaisuudessaan eräpäivään mennessä ei ole mahdollista.
En pysty maksamaan velkaani kerralla. Voinko sopia maksun useampaan erään?
Maksusopimuksesta voidaan sopia useimmissa tapauksissa, alkuperäisestä velkojasta ja perinnän vaiheesta riippuen.
Olethan yhteydessä Kuntaperinnän asiakaspalveluun mahdollisimman pian. Ennen yhteydenottoa mieti valmiiksi minkälaista maksusopimusta haluat ehdottaa (maksuerien suuruus ja sinulle sopiva maksupäivä). Asiakaspalvelumme pyrkii löytämään kanssasi juuri sinun tilanteeseesi parhaan ratkaisun.
Maksusuunnitelman laatimisesta veloitettava kulu (20-50€) määräytyy velan pääoman ja maksusuunnitelman keston mukaan.
Olen saanut haasteen käräjäoikeudesta. Miten toimin?
Mikäli velka jää maksuvaatimuksistamme huolimatta maksamatta, voidaan siitä laatia haastehakemus käräjäoikeuteen. Maksusopimuksen tekeminen tässä vaiheessa ei enää ole mahdollista, vaan velka tulee maksaa kokonaisuudessaan viipymättä.
Mikäli haasteeseen ei reagoida käräjäoikeuden antamassa ajassa, voi käräjäoikeus ratkaista asian yksipuolisella tuomiolla, josta aiheutuu maksuhäiriömerkintä luottotietoihin.
Olen saanut ilmoituksen liikasuorituksesta. Miten toimin?
Voit ilmoittaa meille tilinumerosi oma.kuntaperinta.fi-palvelun kautta tai palauttamalla saamasi tilinumerokyselyn maksutta vastauslähetyksenä.
Mikäli ilmoitatte tiliyhteystietonne sähköpostilla, tulee sähköpostiosoitteesta ilmetä nimenne, tai yrityksen ollessa kyseessä etunimi.sukunimi@yritys.fi. Viestissä tulee mainita asianumero, mitä palautus koskee.
Mikäli ilmoitat tilinumerosi sähköpostilla, tulee viestissä ilmoittaa liikasuorituskirjeessä mainittu asianumero, sekä tilinumerosi IBAN-muodossa.