Asiakaspalvelu on auki seuraavasti kesän aikana:
Viikko 22: arkisin klo 8-17
Viikot 23-24: ma-to klo 8-17, pe 9.6/16.6 klo. 8-16
Viikko 25: ma-ke klo 8-16, to 22.6 klo 8-15, suljettu juhannusaattona pe 23.6
Viikot 26-35: arkisin klo 8-16
Ma 4.9 eteenpäin: arkisin klo 8-17

Kundtjänst har öppet enligt följande under sommaren:
Vecka 22: vardagar kl. 8-17
Veckorna 23-24: må-to kl. 8-17, fre 9.6/16.6 kl. 8-16
Vecka 25: må-on kl. 8-16, to 22.6 8-15, stängt midsommarafton 23.6
Veckorna 26-35: vardagar 8-16
Må 4.9 framåt: vardagar 8-17

Our Customer Serice is open as follows during the summer:
Week 22: Weekdays 8-17
Weeks 23-24: Mon-Thu 8-17, Fri 9.6/16.6 8-16
Week 25: Mon-Wed 8-16 8-16, Thu 22.6 8-15, Closed on Midsummer Eve Fri 23.6
Weeks 26-35: Weekdays 8-16
Mon 4.9 onwards: weekdays 8-17

Saitko meiltä perintäkirjeen? Täältä löydät vastauksia yleisiin kysymyksiin.

Kotkan Asunnot ja Suomen Kuntaperintä: Positiivista palautetta ja konkreettisia lukuja

Juttu julkaistu alunperin Sarastia Kuntaperinnän sivustolla.

Nelisen vuotta sitten alkanut Kotkan Asunnot Oy:n ja Suomen Kuntaperinnän (tuolloin vielä Taitoa Kuntaperintä Oy) yhteistyö näkyi viime vuonna suurina konkreettisina lukuina. Poistettavia vuokrasaatavia oli kappalemääräisesti yhtä paljon kuin edellisenä vuonna, mutta keskimääräinen eurosumma oli pienentynyt 1700 eurosta 1000 euroon per tapaus. Prosentteina laskua oli yli 40.

– Ei tullut mieleen muuta selitystä kuin parantunut yhteistyö ja tehokkaasti toiminut vuokravalvonta ja perintä, toteaa toimitusjohtaja Juha Tiitta.

Alussa oli puolin ja toisin hieman hakemista, mutta viimeisen vuoden aikana yhteistyö on toiminut mainiosti. Asukkailta ei ole juurikaan tullut valituksia.

– On koettu, että asioista on helppo keskustella ja asukaspalautteen perusteella Kuntaperinnän yhteyshenkilöt ovat olleet hyvin myös asiakkaiden tavoitettavissa, Tiitta jatkaa.

Viime aikoina on omilta työntekijöiltä tullut erittäin positiivista palautetta; koetaan että yhteistyö toimii hyvin. Olennaisina tekijöinä ovat hyvän yhteistyön lisäksi toimiva asiakas- ja vuokraneuvonta sekä perintä. Tämä näkyy samantien hyvin talouden puolella, kuten esimerkki laskeneesta keskisummasta konkreettisesti osoittaa.

Perintäyhteistyö on viimeisin esimerkki Kotkan Asuntojen ja Sarastian pitkässä ja laajassa yhteistyössä.

– Yhteistyö alkoi jo vuonna 2009, jolloin tehtiin ulkoistamisratkaisut silloisen Taitoan kanssa. Heille siirtyi osto- ja myyntireskontra, kirjanpito, palkanlaskenta sekä maksuliikenne, kertoo Tiitta.

Samalla kaksi Kotkan Asuntojen työntekijää siirtyi Taitoan palvelukseen.

– Tämä liittyi riskien hallintaan. Haettiin toisaalta kumppania jolla on osaamista ja henkilökuntaa laajemmin, mutta kun kirjanpitäjä oli edelleen sama henkilö kun aiemmin, varmistettiin että homma pelaa, Tiitta jatkaa.

Seuraavaksi siirtyivät taloussuunnittelu ja raportointi, ja viimeisenä perintäpalvelut. Myös julkisten hankintojen kilpailutukset on jo pitkään toteutettu yhteistyössä Sarastian hankintapalveluiden kanssa.

– Nykyään Sarastia on strateginen kumppani, he ovat syvällä mukana liiketoiminnassa.

Tiitan mukaan yhteistyö on sujunut alusta asti niin hyvin, että aiemmat kokemukset vaikuttivat myös perinnän siirtämisessä Sarastiaan.

Kaiken kaikkiaan isotöiset siirtymät onnistuivat mutkattomasti, vaikka niihin liittyi vaativia tietojärjestelmien määrittelyitä ja tiedonsiirtoa. Tässäkin auttoi osaltaan kahden työntekijän siirtyminen Sarastian palvelukseen. Hyvästä yhteistyöstä kertoo myös, että molemmat ovat yhä tänä päivänä Sarastialla.

Käytännössä päivittäinen yhteistyö, asioista helppo sopiminen ja asiakkaan näkökulman huomioiminen ovat asioita, joiden perusteella Tiitta sanoo lopuksi:

– Olen Sarastiaan tosi tyytyväinen, voin suositella, kiitettävän arvoista palvelua!